AsiakaspalveluLaskutusProjektinhallinta

Severan avulla yksinyrittäjä hallitsee projektisirkusta ja laskuttaa automaatiolla monikielisesti

2 min luku | 22.8.2023

Arkitektbyrå Tiina Holmberg Ab:n suuremman kokoluokan asiakkaat toivovat laskutusta e-laskulla. Yrittäjä Tiina Holmberg vastasi asiakkaiden toiveeseen, ja samalla hänen laskutusprosessi automatisoitui, projektinhallinta tehostui ja liiketoiminnan kokonaiskuva selkeytyi.

Ahvenanmaalainen arkkitehti ja maisema-arkkitehti Tiina Holmberg on yksinyrittäjä, jolla on laaja ja vankka asiakaskunta sekä Ahvenanmaalla että Manner-Suomessa ja Ruotsissa. Asiakaskunta on moninainen ja suunnittelutarpeet heillä erilaiset. 

“Asiakaskuntani koostuu yksityishenkilöistä aina suurempiin yrityksiin sekä julkishallintoon ja yhdistyksiin”, Holmberg kertoo.

“Minulla on suuri projektipankki jatkuvasti. Suuremman kokoluokan yritykset halusivat laskutuksen tapahtuvan e-laskuina. Vastatakseni asiakkaiden toiveeseen ja hallitakseni jatkuvaa projektisirkusta sekä omaa tuntikirjanpitoa lähdin kartoittamaan ratkaisuja tilanteeseen”, Holmberg taustoittaa.

Severan ominaisuudet ratkaisivat valinnan ohjelmistosta

Ennen Severaa Holmberg hallitsi projektejaan hänelle tehtyjen Excel-taulukoiden avulla. Vaikka Excel-taulukko summasi asioita yhteen, muuten kaikki toiminnot olivat hyvin manuaalisia.

“Katselin ja vertailin useita vaihtoehtoja, mutta Severa vastasi parhaiten tarpeisiin”, Holmberg toteaa. 

Tiina Holmbergin mukaan lähipiirissä suositeltiin Severaa. Lopullisen päätöksen Severan valintaan sinetöi mahdollisuus vaihtaa laskun kieltä.

Severan kielivaihtoehdot laskua varten, ja niiden vaihtaminen, mahdollistaa Arkitektbyrå Tiina Holmberg Ab:lle asiakkaiden erikielisyyden huomioimisen.

“Kielenvaihdon mahdollisuutta ei moni ohjelmisto tarjonnut. Täällä Ahvenanmaalla laskujen tulee ehdottomasti olla ruotsin kielellä, Manner-Suomeen ruotsinkielinen lasku saatettaisiin kokea kiusaksi. Sinne lasku on saatava suomen kielellä. Lisäksi minulla on englanninkielisiä asiakkaita”, Holmberg kertoo.

Tyytyväisyys ohjelmiston valintaan vahvistui entisestään käyttöönoton jälkeen 

Tiina Holmberg kehuu Severan näkymän muokattavuutta, mutta nostaa myös esiin asian, jota moni ei välttämättä tule ajatelleeksi ohjelmistoa hankkiessa; ohjelmistoasiantuntijoiden tuki ja apu käyttöönotossa sekä sen jälkeen.

“Usein erilaiset projektinseuranta- ja laskutusohjelmistot on luotu palvelemaan vain suurempien yritysten tarpeita kuin yksinyrittäjien, joilla toiminnot ovat yksinkertaisempia. Severassa on äärimmäisen hyvä näkymän räätälöitävyys, joka ei ole monissa muissa ohjelmistoissa samalla tasolla”, Holmberg toteaa.

“Severassa saan valittua näkymään juuri ne tunnusluvut, joita minä seuraan ja tarvitsen”, Holmberg jatkaa.

Yksinyrittäjän tyytyväisyys Severaan ei rajoitu ainoastaan ohjelmiston hyötyihin. Kiitosta saavat myös Severan kouluttaja ja asiakastuki.

“Severan kouluttajat käyttöönottovaiheessa ovat aivan avainhenkilöitä siihen, miten homma lähtee käyntiin. Minulle taisi valikoitua enkelit, jotka auttoivat alkuun”, Holmberg hymyilee.

“Hallitsen hyvin laajalta kentältä asioita, joten minulla ei ole suurta paloa harjoitella uusien ohjelmien käyttöä. Vertauskuvallisesti lusikan tulee olla juuri oikeankokoinen, jolla uutta tietoa minulle syötetään. Severan asiantuntijat osaavat tämän täydellisesti”, Holmberg vakuuttaa.

Samaisena aamuna, kun haastattelimme Holmbergiä, hän kertoo olleensa chatissa Severan asiakastuen kanssa. Laskutukseen liittyvä asia oli ratkaistu hetki sen jälkeen, kun asiakastuki avautui.

“Nopeus ei ole pelkästään mukavuus, se on silkkaa rahaa. Sooloyrittäjänä minulle on tärkeää, että saan nopeasti tarvitsemani avun, jos en itse osaa jotain. Siten aikaa ei kulu asioiden selvittämiseen vaan voin käyttää aikaani tehokkaasti laskutettavaan työhön”, Holmberg perustelee.

“Asiakastuen chatin vastausaika on huikea! Ehdin juuri ja juuri hakea kupin kahvia, kun vastaus selkein ohjein saapuu”, Holmberg kiittelee asiakastukea.

Tiina Holmberg

Yrittäjän vinkki toisille yksinyrittäjille

Tiina Holmberg on jälkeenpäin kokemuksen kautta oivaltanut yhden vinkin uuden ohjelmiston käyttöönottoon.

“Jotta uuden ohjelmiston käytöstä tulee rutiinia, tekemisessä pitää olla toistoja. Jos vain on mahdollista, niin esimerkiksi laskujen luontia kannattaa jakaa useammalle päivälle eikä tehdä kaikkia kerralla, ja sitten taas odottaa kuukausi seuraavaan kertaan”, Holmberg neuvoo.

Holmberg kertoo, että hän ehtii kuukaudessa unohtamaan asioita. Hänenkin olisi kannattanut jakaa ne ensimmäiset kymmenen laskua useammalle päivälle, eikä tehdä kaikkia kerralla ja sitten olla kuukausi tekemättä laskuja ennen seuraavaa kertaa.

“Suosittelen jakamaan laskut useammalle päivälle, niin siten harjoittelu tuottaa tulosta ja tekeminen muuttuu rutiiniksi”, Holmberg vinkkaa.

Nyt Severa kuuluu olennaisena osana yrittäjän arkeen.

“Severa on olennainen työkalu minulle. Käytän sitä monta kertaa päivässä. Syötän sinne tietoja, tarkastan projekteja ja asioita sekä seuraan lukuja”, Holmberg listaa.

Lue myös: 4 arkea tehostavaa vinkkiä arkkitehti- ja suunnittelu­toimistoille

Severa tehokäyttöön vaihe vaiheelta ja pienissä osissa kerrallaan

Severa on ollut vuodenvaihteesta asti Arkitektbyrå Tiina Holmberg Ab:n käytössä. Holmberg alustavasti suunnittelee, että noin vuoden käytön jälkeen olisi aika aloittaa jatkokehittäminen ja ottaa uutta haltuun Severasta.

“Minulla on ajatuksena, että kun vuosi Severan käyttöä tulee täyteen, niin pitäisin kouluttajan kanssa istunnon. Katsomme yhdessä, miten voisimme kehittää Severan käyttöä ja ottaa siitä taas enemmän irti”, Holmberg suunnittelee.

Kokeilisitko sinäkin Severaa?

Kokeile Severaa maksutta 30 päivää. Saat kaikki Platinum-ominaisuudet käytöösi ilman luottokortti- tai laskutustietoja.

Minna Hirvonen

Minna Hirvonen työskentelee Visma Solutionsin sisältömarkkinoinnissa. Minna arvostaa hyödyllisiä ja informatiivisia tekstisisältöjä. Siksi hän päätyi sisällöntuottajaksi jo vuonna 2004, jotta tiedonnälkäiset löytävät vastauksia digitaalisista kanavista.