IntegraatiotSevera

Miten Severa kehittää integraatioita yhdessä asiakkaiden kanssa

2 min luku | 4.11.2025

Integraatiot ovat tärkeässä roolissa Severan asiakkaiden arjessa, sillä niiden avulla eri ohjelmistot keskustelevat keskenään ja tieto kulkee ilman turhaa manuaalista työtä. Severan integraatiotiimin tuotepäällikkö Niklas Kari kertoo, miten integraatioiden kehityksestä päätetään, miksi laatuun panostaminen on välttämätöntä ja millaisia ratkaisuja on tulossa tulevaisuudessa.

Olen Niklas Kari ja toimin Severan integraatiotiimin tuotepäällikkönä. Taustani on vahvasti tuotehallinnassa ja minulla on pitkä kokemus sen parissa monenlaisissa organisaatioissa.

Ennen Severalla aloittamista toimin yrittäjänä ja vastasin omasta B2B-pilvipalvelusta. Se kokemus opetti minulle paljon asiakkaiden tarpeiden tunnistamisesta ja siitä, miten tärkeää on rakentaa toimivia ja luotettavia ratkaisuja. Nyt saan soveltaa tätä oppia täällä Severalla integraatiokehityksen parissa.

Miten päätämme mitä integraatioita rakennamme?

Kun arvioimme kannattaako Severaan toteuttaa uusia integraatioita, pohdimme asiaa kolmen tekijän kautta. 

Ensimmäinen tekijä on se täydentääkö integraatio Severaa. Jos asiakkaat saavat siitä lisäarvoa, kuten esimerkiksi myyntilaskujen siirrosta taloushallinnon ohjelmistoon, integraation toteuttaminen on perusteltua.

Toinen tekijä liittyy siihen kuinka paljon yhteisiä asiakkaita toisella ohjelmistolla ja Severalla on. Mitä enemmän päällekkäisyyttä löytyy, sitä tärkeämpi integraatio on.

Kolmas tekijä on kaupallinen potentiaali. Kartoitamme asiakkaiden toiveita ja arvioimme, onko mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä integraation toisen osapuolen kanssa.

Integraatioiden merkitys asiakkaille

Lähes kaikki asiakkaamme käyttävät useampaa ohjelmistoa rinnakkain. Integraatioiden avulla tieto kulkee järjestelmien välillä sujuvasti ilman manuaalista työtä. Tämä säästää aikaa ja vähentää virheitä.

Taloushallinnon lisäksi tarjoamme integraatioita esimerkiksi kalenteriin, sähköisiin allekirjoituspalveluihin ja yritystietokantoihin.

Integraatioiden laatu näkyy asiakkaan arjessa

Jos integraatio toimii huonosti, se voi pahimmillaan tuottaa enemmän työtä kuin säästää. Sen vuoksi Severalla panostamme siihen, että integraatiot suunnitellaan asiakkaan käyttötapaukset ymmärtäen ja testataan huolella.

Täydellistä integraatiota on mahdotonta rakentaa, sillä järjestelmien toimintalogiikka ei ole aina saumattomasti yhteensovitettavissa. Hyvä laatu tarkoittaa kuitenkin sitä, että ongelmatilanteista selviää helposti. Virheviestien täytyy olla selkeitä ja niiden avulla asiakkaan on ymmärrettävä mitä tulee korjata ja milloin kannattaa olla yhteydessä tukeen.

Jos joudumme valitsemaan laadun ja aikataulun välillä, valitsemme laadun. Kehitysvaiheessa olevia integraatioita ei vielä myydä asiakkaille, joten voimme rauhassa varmistaa, että ratkaisu on valmis ennen julkaisua.

Tulevaisuuden integraatiot

Tulemme jatkossa keskittymään entistä vahvemmin pohjoismaisiin taloushallintojärjestelmiin. Tällä hetkellä työn alla on esimerkiksi integraatio Visma Business NXT järjestelmään. 

Kehitämme ratkaisuja niin, että yhdestä hyvästä käytännöstä voidaan hyötyä useissa integraatioissa. Samalla kun rakennamme uutta, kuuntelemme asiakkaiden palautetta ja viemme parannuksia laajasti kaikkiin integraatioihin.

Asiakkaat mukana kehityksessä

Asiakkaiden palaute on meille ensiarvoisen tärkeää. Haastatteluilla pyrimme ymmärtämään käyttötapaukset ja varmistamaan, että integraatio tuo aitoa hyötyä.

Uusissa integraatioissa meillä on aina pilotointivaihe, jossa rajattu joukko asiakkaita testaa integraatiota ja antaa palautetta. Näin voimme varmistaa, että ratkaisu toimii mahdollisimman hyvin ennen kuin se otetaan käyttöön kaikilla asiakkailla.

Haluatko olla mukana kehittämässä Severaa entistä paremmaksi?

Severassa on käynnissä laaja käyttöliittymän uudistus – yksi merkittävimmistä kehityshankkeistamme. Uudistuksen tavoitteena on parantaa käytettävyyttä, saavutettavuutta ja visuaalista selkeyttä, jotta Severasta tulee entistä intuitiivisempi ja tehokkaampi työkalu arjen hallintaan.

Käyttöliittymäuudistus etenee vaiheittain yhdessä Severa-asiakkaiden kanssa. Osa asiakkaista testaa uusia ominaisuuksia jo nyt beta-ympäristössä, ja samalla keräämme arvokasta palautetta tulevia kehitysvaiheita varten.

Haluamme tarjota kaikille kiinnostuneille mahdollisuuden vaikuttaa Severan kehitykseen laajemmin. Liittymällä Severan käyttäjäpaneeliin pääset mukaan luomaan entistä parempaa käyttökokemusta! Käyttäjäpaneelissa voit jakaa näkemyksiäsi, antaa palautetta ja osallistua kyselyihin tai haastatteluihin. Sinä päätät, mihin haluat osallistua, sillä mukana olo on aina täysin vapaaehtoista.

Haluaisitko jo nähdä, miltä beta-vaiheen matkakulut-ominaisuus näyttää?

Katso ja testaa itse demon avulla!

Niklas Kari

Niklas Kari toimii Severan integraatiotiimin tuotepäällikkönä ja vetää tiimiä, joka kehittää asiakkaille laadukkaita ja hyödyllisiä integraatioita. Hänen pitkä kokemuksensa tuotehallinnasta ja yrittäjyydestä antaa hänelle vahvan näkemyksen asiakkaiden arjen sujuvoittamiseen.