Miksi ohjelmistojen saavutettavuus on tärkeä asia?

Uskomme, että ohjelmistot tulisi suunnitella kaikkia ihmisiä varten. Siitä syystä Severan käyttöliittymä kehitetään vastaamaan paremmin erilaisia tarpeita. Severan Senior UX Designerina työskentelevä Jouni Koskinen avaa tässä blogissa havainnollistavien esimerkkien kautta, mitä saavutettavuus tarkoittaa ja miksi sen kehittäminen tulisi olla kaikille yhtä tärkeä asia.
Omassa roolissani vastaan siitä, että Severa on mahdollisimman helppokäyttöinen ja miellyttävä kokemus kaikille käyttäjillemme riippumatta heidän taustastaan, toimintaympäristöstään tai mahdollisista rajoitteistaan. Haluan avata tarkemmin, miksi saavutettavuus on tärkeää ja mitä se käytännössä tarkoittaa käyttäjien kannalta.
Mikä ihmeen saavutettavuus? Mitä saavutettavuudella tarkoitetaan?
Saavutettavuus (engl. accessibility) tarkoittaa, että digitaalinen palvelu on jokaiselle mahdollista käyttää. Hyvänä vertauskuvana voitaisiin ottaa esimerkki fyysisestä maailmasta; ramppien avulla pyörätuolilla liikkuvat pääsevät kulkemaan erilaisiin tiloihin.
Digitaalisessa ympäristössä vastaava tarkoittaa sitä, että palvelua voi käyttää, vaikka ei pystyisi käyttämään hiirtä tai ei kykene näkemään kaikkia värisävyjä.
Saavutettavuus ei ole vain teknistä säätöä, kuten fonttikokojen tai värimääritysten hienosäätöä. Se kattaa myös kognitiivisen saavutettavuuden, kuten käyttäjät, joilla on keskittymis- tai lukihäiriöitä.
WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), eli suomeksi verkkosisällön saavutettavuusohjeet, on kansainvälinen ohjeistus verkkosisältöjen saavutettavuudesta.
Severaa tullaan kehittämään WCAG-standardin AA-tasolle, joka tarkoittaa esimerkiksi parempaa tukea ruudunlukuohjelmille ja näppäimistökäyttäjille.
Onko saavutettavuudella oikeasti merkitystä?
Saavutettavuus ei ole vain ”marginaaliryhmien” asia. Esimerkiksi jopa joka kahdestoista mies on jollain tavalla värisokea. Käyttöliittymä, joka huomioi saavutettavuuden, on mukavampi ja helpompi kaikille käyttää.
Lisäksi eri maiden ja EU:n lainsäädäntö laajentaa jatkuvasti saavutettavuusvaatimusten soveltamisalaa. Nämä vaatimukset koskevat jo nyt laajasti julkishallinnon palveluita sekä julkisen kaltaisia toimijoita, eikä yksityinen sektori voi enää sivuuttaa niitä.
Kun laki esimerkiksi edellyttää työntekijöitä kirjaamaan työaikansa, on täysin ymmärrettävää, että myös Severan kaltaisen tuntikirjausjärjestelmän tulee olla saavutettava kaikille työntekijöille.
Lue myös: Työajanseuranta yhä Excelissä? On aika päivittää fiksumpaan ratkaisuun
Saavutettava tuote on kilpailuetu ja lisää oikeudenmukaisuutta ja kokemusta yhdenvertaisuudesta
Hyvin saavutettavaksi suunniteltu järjestelmä on reilumpi kaikille käyttäjille ja tuo merkittävän kilpailuedun. Jos tarjolla on kaksi järjestelmää, joista toinen on saavutettava ja toinen ei, niin onhan valinta aika selvä.
Saavutettavuuden huomioiminen alusta asti ei myöskään lisää merkittävästi kustannuksia, mutta jälkikäteen tehtynä siitä tulee kallista ja hankalaa.
Saavutettavuudesta ja käytettävyydestä ei nykyään voi enää puhua erillisinä asioina, vaan ne kulkevat käsi kädessä ja tukevat toisiaan. Toivottavasti kilpailuedun merkitystä ei enää tänä päivänä tarvitse kenellekään perustella, sillä hyvä käytettävyys ja saavutettavuus ovat yhdessä avain sujuvaan arkeen ja tyytyväisiin käyttäjiin.
Kutsumme sinut mukaan kehittämään entistä parempaa käyttökokemusta
Suunnittelijoiden ja kehittäjiemme työnjälki näkyy Severan nykyisen tuotantoympäristön lisäksi myös vastalanseeratussa beta-ympäristössä, jossa rakennamme tulevaisuuden Severaa. Toivomme tänne erityisesti saavutettavuushaasteista kärsivien käyttäjien palautteita, sillä teidän palautteenne on korvaamatonta, joten liitythän mukaan beta-käyttäjäksi.
Lisäksi Severan käyttäjäpaneelissa pääset vaikuttamaan entistä paremman käyttökokemuksen luomiseen meille kaikille.
Kiitos, että olet mukana tekemässä Severasta järjestelmää, jota todella kaikki voivat käyttää.