Kundcase

Severa ger företagaren komplett koll i företaget

När den åländska företagaren Tiina Holmberg letade efter en lösning som kunde automatisera faktureringen, hjälpa hålla koll på projektplaneringen och ge en överblick över tid, stötte hon på Severa. Med hjälp av Severa, kunde hon automatisera hela faktureringsprocessen samt effektivisera projekthanteringen, samtidigt som hon fick ett helhetsperspektiv på företagets ekonomi.

Severa är ett helt essentiellt verktyg för mig. Jag använder det flera gånger om dagen. Jag matar in information, kontrollerar projekt och följer nyckeltal. Severas kvicka kundsupport sparar mig både tid och pengar. Som ensamföretagare är det livsviktigt för mig att jag snabbt får hjälp då jag stöter på något jag inte kan. På så sätt kan jag använda min tid på fakturerbart arbete – och inte på att reda ut saker själv.

Tiina Holmberg, ensamföretagare
Arkitektbyrå Tiina Holmberg Ab

Ordning på projekt cirkuset med Severa

Tiina Holmberg är en åländsk arkitekt och landskapsarkitekt som driver sitt eget företag Arkitektbyrå Tiina Holmberg Ab. Hennes kunder är alla från privatpersoner till större företag, offentliga sektorn och föreningar på fastlandet och på Åland, men också i Sverige.

“Jag sitter konstant på en enorm projektbank. Mina större kunder ville att faktureringen skulle ske med e-faktura. Jag började kartlägga olika lösningar för att kunna svara på mina kunders önskemål, men också för att kunna få kontroll över mitt projekt cirkus och min egna tidredovisning.”

Rekommendationer från bekanta och språkval avgjorde beslutet

I tiden före Severa hanterade Holmberg sina projekt med specialanpassade tabeller i Excel.
Fastän Excel gjorde ett bra jobb i att räkna ihop saker, var alla andra funktioner manuella. Tiina Holmbergs bekantskapskrets rekommenderade Severa. Att man dessutom kunde välja språk på fakturan var avgörande.

Severas språkval möjliggör att kunden alltid får en faktura på det språk de talar. Enligt Holmberg är funktionen att välja språk inte en möjlighet hos alla system.

Här på Åland måste fakturan absolut vara på svenska. Men att skicka en faktura på svenska till fastlandet, kan igen upplevas retfullt. Dit måste jag kunna fakturera på finska. Utöver har jag även kunder som talar engelska.

Supporten och stödet från Severas konsulter överträffade förväntningarna

Det stöd man får från systemets sida vid uppstart och vid användning, är något man ofta inte tänker på, då man kartlägger nya system. Med facit i hand, menar Tiina Holmberg, att det är något av det viktigaste att undersöka.

“Severas konsulter var nyckelpersoner i att få vardagen att rulla för mig. De som hjälpte mig var riktiga änglar och såg till att jag fick en flygande start i Severa”, berättar Holmberg leende.

“Eftersom jag redan hanterar så många saker på en bred skala, brann jag inte alltför passionerat för att lära mig ett nytt system. Skeden som matar mig ny information ska vara av precis rätt storlek, kan jag säga lite metaforiskt. Severas specialister gjorde detta helt galant.”

Kundsupportens chat är helt fenomenal! Jag hinner knappt hämta en kopp kaffe när ett svar med tydliga instruktioner redan kommit fram.

Värdefull support för alla

92,2% av den feedback som kundsupporten mottog år 2022 var positiv. Du når supporten per telefon, mejl eller på chatten. Supporten är kostnadsfri för alla Severas kunder.

Ett skräddarsytt system – även för mindre företag

Tiina Holmberg prisar också möjligheten till att specialanpassa Severas vy. Hon menar att alltför ofta är projekt- och faktureringssystem anpassade efter behoven för större företag och då lätt förbiser de behov mindre företag med enklare funktioner har.

Severas vyer är högt anpassningsbara, något man inte kan säga om alla system. Att bygga sin egen vy är enkelt och lättfixat utan hjälp.

Jag kan lägga till just de nyckeltal som jag behöver och vill följa med i min vy.

Tiina Holmbers tips för företagare

Efter sin upplevelse har Tiina Holmberg insett något som är viktigt att veta när det kommer till att ta i bruk ett nytt system.

“För att få rutiner i användningen måste man få in mycket repetition. Till exempel kan man fördela skapandet av nya fakturor till flera dagar, istället för att göra allt på en gång och sedan vänta i en månad för nästa omgång”, råder Holmberg.

Redan i en månad hinner man glömma saker, säger Holmberg. Också hon skulle ha haft nytta av att dela upp de 10 första fakturorna på flera dagar, istället för att göra alla på en gång och sedan vänta i en hel månad för nästa faktureringstillfälle.

“Jag rekommenderar att fördela faktureringen till flera dagar. På så sätt ger övning färdighet och du bygger upp rutiner i saken”, tipsar Holmberg.

Idag är Severa en essentiell bit i vardagen hos företagaren.

Severa är ett helt essentiellt verktyg för mig. Jag använder det flera gånger om dagen. Jag matar in information, kontrollerar projekt och följer nyckeltal.

Utvidgar användningen av Severa – lite åt gången

Arkitektbyrå Tiina Holmberg Ab har använt Severa sedan årsskiftet. Efter att hon använt Severa i ett år, planerar Holmberg att börja vidareutveckla sig i användningen och ta över nya delområden i programmet.

“Jag har tänkt ta ett snack med Severas konsult, där vi kan tillsammans bestämma över hur jag kan börja utveckla min användning av Severa och se till att jag får det mesta möjliga ut av programmet”, berättar Holmberg.

Severa gör ditt jobb enklare

Markera arbetstiden direkt på projektet – informationen förflyttar sig sedan automatiskt till kundfakturan, projektrapporteringen och löneberedningen.


Severa dashboard

Projekthantering

Hantera alla uppgifter relaterade till projekt smidigt – och i tid. Schemalägg samtal, möten och arbetsuppgifter i kalendern och ställ in påminnelser.

Fakturering

Faktureringsprogrammet sammanställer automatiskt både timmar och kostnader för projektet. Välj de delar du vill fakturera och skicka iväg med ett enda klick!

Tidsuppföljning

Tilldela automatiskt timmar till projekt. Se var tid spenderas och hur det påverkar lönsamheten i projekt.

Rapportering och analys

Pålitliga prognoser och realtidsrapportering hjälper dig att styra företaget och göra självsäkra, datadrivna beslut.

Intresserad?

Kontakta mig, så berättar jag gärna mer om Severa. Ni kan även boka en personlig webbdemo, där jag visar lösningen och besvarar dina frågor och funderingar. Jag ger service på både svenska och finska.

Johannes Nieminen
Sales Specialist
[email protected]
+358452597070

Testkör Visma Severa gratis i 30 dagar.

Starta din provperiod direkt via länken nedan.

När du loggat in i din testmiljö, erbjuds du en rundvandring i lösningen, samt har hela tiden tillgång till hjälp och vägledning.