Toiminnanohjaus

Toiminnanohjausjärjestelmästä apua jo yrityksesi alkutaipaleelle

2 min luku | 21.8.2018

Yrityksen elinkaaren alussa ajan ja energian usein vie monta välttämätöntä asiaa, jotka on pakko saada toimimaan tehokkaasti. Toiminnanohjausjärjestelmä on harvoin yksi niistä.

Kuulemme asiakkailtamme usein, että heidän liiketoimintansa on vielä niin pientä, ettei sille tarvita erillistä järjestelmää. Hankinnan pitkittäminen on ajatuksena ymmärrettävä, mutta hankalasti perusteltavissa. Toiminnanohjausjärjestelmä auttaa yritystä aivan yhtälailla, työskenteli firmassa sitten kaksi tai kaksikymmentä työntekijää.

Miksi tehokas toiminnanohjaus muka koskisi vain isoja yrityksiä? Milloin olisi oikea hetki hankkia toiminnanohjaukseen lisäapua, jos ei heti liiketoiminnan alkaessa?

Tavoitteena kasvu

Mikäli yrityksen pitkän tähtäimen tavoitteena on kasvu, kannattaa toiminnanohjausjärjestelmää todella harkita jo hyvissä ajoin. Kätevimmin kasvua syntyy kun oikeat toimintamallit on otettu mukaan jo yrityksen tarinan alkumetreillä – siis jo silloin, kun yrityksessä on ehkä vain se yksi tai kaksi työntekijää.

Tarpeet sanelevat järjestelmän valinnan. Usein siinä vaiheessa kun järjestelmää ollaan hankkimassa, on tarvelista jo melko pitkä: pitäisi saada ainakin asiakkuudenhallinta kuntoon, tuntikirjaukset ja tarjouksien kirjaus sujuvaksi, helpotusta projektinhallintaan ja toivottavasti myös integroitua laskutus mukaan järjestelmään.

Monipuolinen toiminnanohjausjärjestelmä kasvaa ja skaalautuu yrityksesi liiketoiminnan mukana. Alussa hankittuun järjestelmään on helppo ottaa käyttöön lisää ominaisuuksia ja uusia käyttäjiä yrityksesi kasvaessa. Pienelle yritykselle hyvissä ajoin hankittu CRM-järjestelmä ei ole edes kallis investointi, kun käytöstä maksetaan käyttäjien tai käytön mukaan.

Lue asiakaskokemus: Severa osana kasvutarinaa – mukana jo ensi metreiltä

Selätä muutosvastarinta

Alussa järjestelmän hankinta on helpompaa, kun käyttäjiä on huomattavasti vähemmän. Uusien toimintatapojen ja työvälineiden opastukset on myös kieltämättä helpompi järjestää silloin, kun yrityksessä on vain muutama työntekijä. Saman koulutuksen ja uuden järjestelmän läpivienti on huomattavasti vaativampi prosessi siinä vaiheessa, kun työntekijöitä on kymmeniä tai satoja. Kun järjestelmän ottaa osaksi jokapäiväistä toimintaa jo varhaisessa vaiheessa, pääsee asiantuntijayritys kasvamaan ja kehittymään rauhassa ilman edessä häämöttäviä järjestelmähankintoja. Sitä paitsi, mitä vähemmän työntekijöitä yrityksessä työskentelee, sitä vähemmän muutosvastarintaa joudutaan kohtaamaan uuden järjestelmän hankinnassa.

Tehokkaiden työkalujen löytyminen yhdestä, skaalautuvasta järjestelmästä on järkevä satsaus tulevaisuuteen. Sillä mahdollistetaan kasvu, riippumatta yrityksen tämänhetkisestä koosta. Tehokas toiminta ja toimivat työkalut eivät ole vain ison yrityksen oikeus.

Lue lisää toiminnanohjausjärjestelmän eduista, joista hyödyt niin aloittavana kuin pienikokoisenakin yrityksenä, ja kokeile rohkeasti Visma Severaa aloittavan yrityksen toiminnanohjaukseen!

Severa

Severa on asiantuntijayrityksen toiminnot myynnistä laskutukseen saumattomasti yhdistävä toiminnanohjausjärjestelmä, jolla johdat liiketoimintaa ennustettavasti kohti kasvua. Suomen suosituin projektinhallinnan ohjelmisto tukee kannattavuutta unohtamatta yrityksenne menestymisen mahdollistavia ihmisiä.