SeveraToiminnanohjaus

Mukautuuko Severa IT-alan yrityksien tarpeisiin vai sopeutuvatko yritykset järjestelmän rajoituksiin?

2 min luku | 18.3.2025

Toiminnanohjausjärjestelmän valinta on yritysjohdolle kriittinen päätös, jolla on suora vaikutus työn sujuvuuteen ja liiketoiminnan kasvumahdollisuuksiin. Liian usein yritykset kohtaavat haasteen toiminnanohjausjärjestelmän hankinnassa. Järjestelmä ei jousta tai sovellu heidän tarpeisiinsa, vaan pakottaa muuttamaan vakiintuneita toimintatapoja. Mitä jos toiminnanohjausjärjestelmä olisikin suunniteltu tukemaan asiantuntijayritysten liiketoimintaa, eikä päinvastoin?

Yrityksen liiketoiminnan ohjaamiseen on olemassa periaatteessa kahdenlaisia ohjelmistoja — räätälöitäviä ja niin sanottuja kiinteät ominaisuudet omaavia. Mutta entä jos järjestelmä olisi suunniteltu mukautumaan asiantuntijayrityksen ainutlaatuisiin tarpeisiin?

Jokaisen yrityksen tavoitteet, toimintamallit ja kulttuuri ovat ainutlaatuisia. Siksi järjestelmän tulee mukautua organisaation erityispiirteisiin ja skaalautua liiketoiminnan kasvaessa. Kasvun ja kehityksen ei tulisi hidastua järjestelmän rajoitusten vuoksi. Severan avulla asiantuntijayritykset voivat saada valmiin, joustavan ja skaalautuvan ratkaisun ilman kalliita räätälöintejä.

IT-alan yritysten asiakastarinat osoittavat, että Severan kaltaisella joustavalla, mutta selkeästi asiantuntijayrityksiä varten suunnitellulla järjestelmällä voidaan saavuttaa merkittäviä liiketoiminnallisia hyötyjä. Yrityksen kasvu ja kannattavuus vahvistuvat, kun järjestelmä ja yrityksen toimintamallit toimivat saumattomasti yhdessä toisiaan tukien ja vahvistaen.

Evitec Solutions: kasvua kolmessa maassa Severan tukemana

Hyvä esimerkki järjestelmän joustavuudesta löytyy Evitec Solutionsin tarinasta. Tämä finanssialan ohjelmistoratkaisuja kehittävä yritys kansainvälistyi ja kasvoi voimakkaasti. Heidän vaatimukset toiminnanohjausjärjestelmälle muuttuivat ja lisääntyivät. Organisaatiossa oli aika vaihtaa paremmin heidän tarpeitaan palvelevaan järjestelmään.

Evitec Solutionsin Head of Service Operations, Axel Waal, kiteyttää tarpeen:

”Tarvitsimme liiketoimintaa tukevan järjestelmän toimivalla yhteistyömallilla. Järjestelmän tuli tukea kasvuamme ja toimia kolmessa eri maassa, mahdollisesti muissakin maissa.”

Severan helppokäyttöisyys ja intuitiivinen käyttöliittymä nopeuttivat käyttöönottoa merkittävästi. Kun järjestelmä tuntui loogiselta alusta alkaen, henkilöstö pääsi nopeasti hyödyntämään sen tarjoamia etuja, mikä vähensi muutosvastarintaa ja mahdollisti sujuvan siirtymän uuteen toimintamalliin.

“Saamamme tuki käyttöönotossa on ollut erinomainen käyttäjän näkökulmasta sekä toteuttaessamme erilaisia integraatioita Severaan”, mainitsee Project Manager Pasi Simonen.

Evitec Solutions kartoitti ja vertaili eri järjestelmiä. He tiedostivat, että aivan kaikkia heidän toiveitaan täyttävää järjestelmää ei tultaisi löytämään, mutta useiden järjestelmien kokeilun jälkeen Severa valikoitui yrityksen tarpeisiin parhaiten sopivaksi ratkaisuksi.

“Kokonaisuus ratkaisi. Tiedostamme, että täydellisesti kaikkia toiveitamme toteuttavaa järjestelmää emme voi koskaan saada, mutta Severan käytettävyys ja ketteryys sopivat meille parhaiten. Tässä valinnassa meidän ei tarvitse mukautua järjestelmälle, vaan järjestelmä mukautuu meille ilman suurempia kompromisseja”, kertoo Group Controller Emilia Kronqvist.

Lue koko asiakastarina: Severa tukee Evitec Solutionsin kasvua ja kehitystä

Leanware: toiminnanohjauksen uudistus

Toisinaan voi olla paras ratkaisu uudistaa prosesseja ja sitä kautta tehostaa liiketoimintaa. Tässä toisessa tapausesimerkissä kilpailukyvyn kehittämisen asiantuntija- ja ohjelmisto­talo Leanware uudisti kokonaisvaltaisesti omaa toiminnanohjaustaan Severan avulla.

Yrityksen tavoitteena oli tehostaa prosessejaan ja poistaa hajautettuna käytössä olevien järjestelmien aiheuttamat pullonkaulat. Severan myötä organisaatio pystyi keskittämään tietonsa yhteen paikkaan, mikä selkeytti toimintaa ja mahdollistaa reaaliaikaisen päätöksenteon. Näin saavutettiin sekä kustannussäästöjä että parempi resursoinnin hallinta – ratkaisu, joka vahvisti yrityksen kilpailukykyä entisestään.

Leanwaren liiketoimintajohtaja Mikko Vilppula kertoo, että Severan ansiosta nykyään yli 40 alaisen työaikakirjaukset, poissaolot ja liukumatunnit on tarkistettu kuukausittain 3–4 tunnissa. Tämä tarkoittaa alaisten työajanseurannan nopeutumista vähintään 91 prosenttia!

“Minulla on johdettavana aika laaja paletti henkilöitä erilaisissa rooleissa. Severan käyttöönotto Leanwarella on ollut itselleni luojan lykky. Meillä on hyvä järjestelmä, joka auttaa minua päivittäisessä johtamisessa.”

Lue case Leanware: IT-yritys uudisti toiminnanohjauksen Severan avulla

Jalo IT: Severa mahdollisti kilpailuedun IT-asiantuntijatalolle

Kasvava IT-asiantuntijayritys Jalo IT on erinomainen esimerkki siitä, miten Severa voi tukea yrityksiä menestymään. Yritys hyödyntää Severan skaalautuvuutta ja modulaarisuutta vastatakseen asiakkaiden moninaisiin tarpeisiin. Järjestelmä mahdollisti yritykselle joustavan resurssienhallinnan sekä palveluprosessien optimoinnin, mikä näkyi suoraan kilpailuedun muodostumisena. 

“Pystymme tuottamaan markkinoista poikkeavaa palvelua, ja se on kilpailuetumme. Osa uusista asiakkaistamme on vaihtanut meille laskutusperusteen läpinäkyvyyden ansiosta. Olemme myös huomanneet, että asiakkaidemme kynnys ottaa yhteyttä tukeen on madaltunut toimintamallimme ansiosta”, toimitusjohtaja Ville Soikkola kertoo.

Lue koko asiakastarina: Kasvava IT-asiantuntijatalo sai Severasta kilpailuedun

Devisioona: prosessien automatisointi ja tiedonkulun tehostaminen

Devisioonan tapaus korostaa, miten Severa voi selkeyttää monimutkaisiakin prosesseja. Yritys tarvitsi järjestelmäratkaisua, joka ei ainoastaan keskittänyt toimintoja, vaan myös mahdollisti saumattoman yhteydenpidon kumppaneihin rajapintojen kautta.

Softa- ja integraatioratkaisuihin sekä verkkojärjestelmiin ja mobiilisovelluksiin erikoistunut yritys halusi varmistaa, että tuntikirjaukset ja laskutukseen liittyvät tiedot siirtyvät saumattomasti, mikä vähentää manuaalista työtä ja virheiden mahdollisuutta. Yrityksen kokemukset osoittavat, että kun järjestelmä tukee sekä sisäisiä että ulkoisia prosesseja, kokonaisvaltainen tehokkuus ja kilpailukyky paranevat merkittävästi.

“Emme halunneet ryhtyä kuukausittaiseen Excel-jumppaan. Halusimme jouhevan ratkaisun toimintamalliin, jossa me laskutamme kumppaniamme ja he sitten taas laskuttavat omia asiakkaitaan tekemistämme töistä”, tuotantoyksikön johtaja Sami Poimala kertoo.

Tutustu koko asiakastarinaan: Severa selkeytti Devisioonan toimintoja ja mahdollisti yhteyden kumppaniin rajapinnan kautta

Järjestelmä, joka tukee IT-yrityksen kasvua ja kilpailukykyä

Severa on suunniteltu vastaamaan erityisesti asiantuntijayritysten tarpeisiin. Yrityksen ei tarvitse tehdä mittavia ja kalliita räätälöintejä käyttöönoton yhteydessä, mikä tekee ratkaisusta sekä kustannustehokkaan että nopeasti käyttöönotettavan.

Toisaalta, vaikka järjestelmä mukautuukin joustavasti asiantuntijayritysten tarpeisiin, voi olla strategisesti kannattavaa myös tarkastella omia prosesseja kriittisesti ja yhtenäistää niitä Severan tarjoamien parhaiden käytäntöjen mukaan. Näin voidaan saavuttaa vieläkin suurempia tehokkuuden, kannattavuuden ja kilpailukyvyn hyötyjä.

Severa ei ole vain toiminnanohjauksen työkalu, vaan strateginen kumppani, joka mahdollistaa asiantuntijayrityksille tehokkaamman, kilpailukykyisemmän ja tuottavamman liiketoiminnan. 

Minna Hirvonen

Minna Hirvonen työskentelee Visma Solutionsin sisältömarkkinoinnissa. Minna arvostaa hyödyllisiä ja informatiivisia tekstisisältöjä. Siksi hän päätyi sisällöntuottajaksi jo vuonna 2004, jotta tiedonnälkäiset löytävät vastauksia digitaalisista kanavista.